2015. március 4., szerda

Grivel Matrix Tech - teszt

Ez már egy tavalyi bejegyzés, s bár a Grivel modellt váltott, gondoltam hátha....
Kéztámasz, tüske, hagyományos markolat, jó penge, kalapács, kiegyensúlyozott felépítés, jó ár-érték arány. Nagyjából ezeket  a paramétereket kerestem. Íme.
Grivel Matrix Tech
Grivel Matrix Tech
Elsőként kitérnék arra, hogy miért is választottam ezt a csákányt. Alapvetően régi szerelmem a Grivel, ez nem nagyon támogatható észérvekkel. Bejön és kész. Ettől függetlenül átrágtam magam néhány típuson. 

Volt egy régi tip. Petzl Quark-om. Nagyon jó fejsze szerintem, jól kiegyensúlyozott, remek kéztámasz, és megfelelő súly. De sehol sem találtam használtan fél párat. 
Petzl QUARK  

Az új Quark-ot próbáltam, de nem tetszett, túl könnyű, lepattan a keményebb jégről. Ezt a régi, súlyából adódóan nem teszi. Kapható rá horror árban két vasdarab. Súllyal már sokkal jobb, de az árat megnyomja. A gyors-csatos, felső kéztámasza viszont jó. Az új fajta penge, át-reszelésre érdemes, mert nehéz kivenni a jégből.



Petzl NOMIC  

A Nomic-on már rajta van a súly is, állítható a kézrésze, alapból többpozíciós fogás, használat közben is szimpaticó. De van némi gyártási hibája az alsó kéztámasznál (egyik típusnak), a feje alumínium, kalapács nélkül. Nincs tüskéje. Próbánál eléggé tetszett, sokáig a befutó volt. De nekem már túl technikus. (egymásra pakolva a Nomic és a Fusion szinte ua.)
Black Diamond FUSION
A Black Diamond modellek nem túlzottan tetszenek, bár a Fusion tényleg remekül felszerelt példány. Acél fej, állítható méretű markolat, levehető tüske. Szerszám nélkül cserélhető penge. Nekem próba közben szokatlan volt, túl határozottan kellett irányba tartani, beütésnél. Meleg helyzetben, erőtlen karral, elfordult. (megoldás GG után szabadon: meg kell erősödni :-) )

Edelrid RAGE 



Edelrid-et nem tudtam próbálni. Tesztek alapján nem lehet rossz, bár a markolat állítólag kesztyűvel szűkös. Feje súlyozott (kivehető) s talán alumínium, van tüskéje. A nyél hajlítása nekem inkább a dry tooling-ra hajaz.




A Raveltik-el már nem volt erőm foglalkozni. :-)

Mivel nem igazán tervezek dry tooling-ot, valamint a swing miatt, maradtam a hagyományos forma mellett. Ebből is van két választási lehetőség Griveléknél, az alumínium, vagy a szén-kompozit nyél. Próbálni nem tudtam, de barátaim elmondása szerint a szén-kompozit nyélnek valami hihetetlen rezgéselnyelő képessége van. Itt a választást az ár egyszerűsítette le. :-)

(Módosítom: azóta már próbáltam Quantum-ot és Monster-t is, igaz nem jégen. Firnbe ütögetve nagy különbség nem volt érezhető a két nyél között. A súlya viszont egyértelműen kisebb, fejnehezebb.)

A Mátrix első ránézésre kézreálló, ügyes, könnyű kis szerszám. A nyél teljesen egyedi a többi modellhez képest, két hajlítással. Ez az egyszerű megoldás rögtön biztosít két fogáspozíciót.

A másik eltérő megoldást a fejnél találhatjuk. A fej csak egy egyszerű lap. Erre van 3 csavarral felfogatva a penge, ami tartalmazza a kalapácsot ill. a kapát is.



A kalapács a Grivelnél megszokott módon ék alakú azért, hogy beakasztható legyen egy repedésbe.
Az alsó kéztámasz teljesen műanyag, kényelmes, megfelelő védelmet biztosítva az ujjaknak. Tüske nincs, de egy túrabot-vég beépítésre került. Firnen ez is jól működött és olcsó, könnyű megoldás, bár nem 100%-os. A könnyített alsó rész elősegíti azt hogy a súlypont a fejnél legyen. Egy tüske talán praktikusabb lenne.



A markolat gumival borított, viszonylag vékony keresztmetszetű. Kesztyűvel kényelmes fogást biztosít, több fogáspozícióval. A felső pozíciót egy enyhe gumibütyök biztosítja, ez nem túl határozott.
Egy másik, harmonika burkolat is található a fej alatt. Képek alapján azt hittem, hogy csak dísz. De az első kézbevételkor kiderült, hogy a kemény, tapadós felület stabil fogást biztosít.



A penge mintha zománcozva lenne, de persze csak valami lakk bevonat, de azért ad neki egy kis minőségi megjelenést. Hegyénél viszonylag nagy, reszelhető szakasz található.



Ennyi elég a reklámból, jöjjön a lényeg.

Használat közben nem kell hozzászokni, a második ütésnél már otthonosan használható. Pontosan precízen lehet vele ütni. A nyélből nem kell vizet préselni, szinte pár ujjal is fogható. (Nem tudom, hogyan működne egy nagyobb kezű egyednél?) A penge könnyen beüthető, könnyen kivehető.

A kapát le akarom vágni róla, de először szerettem volna kipróbálni. A nagyobb súly miatt érezhetően jobb volt beütni. Havas útban is nagyon jól jön bányászáshoz. Még gondolkozom az átalakításon.

Havas, vegyes szikla úton próbálva szintén jól működik. A penge, a fej kialakítás miatt könnyen befeszíthető teljes hosszában is a repedésekbe. A nyél hajlatai jól jönnek az akasztásoknál. Nagyobb hajlatnál a kéztartó eltolja a nyelet a sziklától, de van olyan has, ahol kicsit kényelmetlen.

Összegezve nem bántam meg a választást.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése