2013. október 21., hétfő

Nagy - Fátra, Királykút

A nyarunk észrevétlen elszelelt, legalábbis a blog szempontjából. Ezért pótlunk egy elmaradt túra leírás. Kezdő bloggerünk pár hónapos noszogatásra írt egy kimerítő beszámolót. :-)

Régi vágyunk teljesült 2012. november 3-án: ízelítőt vettünk a Nagy-Fátra túravidékéből.
Tervezett útvonal: Óhegy – Majer-szikla – Kereszthegy – Királykút – Kis-Kereszthegy – Japen – Óhegy.

Majer szikla

Gépjárművünket az óhegyi parkolóban hátrahagyva nekivágtunk a mintegy 800 méter szintkülönbségű, a Májer-sziklára vivő turistaútnak.
beszállás ill. ki
 Az idő borongós volt, de nem úgy a kedvünk. Vidáman kaptattunk a kék jelzésen felfelé. Egy órányi gyaloglás után egy fakitermelést keresztezett az ösvény. Szorgalmasan másztunk az útra döntött bükkfák alatt, fölött, mikor észrevett minket az Óhegyi Láncfűrészes. Könnyen érthető nemzetközi taglejtésekkel küldött el melegebb éghajlatra.
akadálypálya

Szerencsésen kiértünk az erdőből és először pillantottuk meg a sziklát. Impozáns látvány – C.D. Friedrich rajztolla alá való. Felértünk rá, s a felhők, ködök ránk húzódtak.
sorakozó
csak óvatosan
M erre kell menni?
 A panoráma hasonlatos a magyar gazdaságéhoz: teljes a kilátástalanság. Rövid szusszanás után a teljes tejfölben indultunk tovább a Kereszthegyre. A kellemetlenül hideg szél ellenére sem láthattunk semmit mikor felértünk. A csúcson egy borzadályos kinézetű objektum áll. Isten talán megbocsátja a tervezőnek. Úgy néz ki, mint egy krematórium és egy űrkilövő házasságából született utód.
kilátás
ahoj

kereszthegyi parasztelosztó
Gyorsan indultunk lefelé. A szél cudarul fújt, de hébe-hóba kitárult a felhőablak és végre láttunk a táj szépségéből valamit. A Királykőre felmászva fotózgattuk a tiszta, kék pillanatokat. Valóban királyi látványt nyújt a Királykő.
Királykő

Királykút
kilátás Királykőről
lefelé a Királykőről

eligazítás
A közeli hegyi hotelben megpihentünk, melegedtünk és elfogyasztottuk a kötelező káposztalevest. Itt mindig szívesen látják a bakancsos turistát.

A visszaút a Kis-Kereszthegyen át vezetett, érintetlen, hagyásfás erdősávokon keresztül, hegyi juhar, bükk, jegenye- és lucfenyő matuzsálemek közt ereszkedtünk. Maradva a gerincen, a Japen felé tartottunk a sárga jelzésen.

juharos jókedv
Az útvonal kissé megtréfált minket. Azt gondoltuk, hogy lefelé jövünk, ehhez képest még kb. 200 méter szintet kellett kapaszkodni felfelé.
Kereszthegy
alkonyodik
Aztán egy óriási zuhanással, már sötétben értünk vissza az autóhoz. A helyi krcsmában megittuk jól megérdemelt Kofolánkat és eldöntöttük, hogy ide kötelező a visszatérés.