2014. január 22., szerda

Alacsony-Tátra, Királyhegy [1948 m]

A gyephavasok királya. Számtalanszor autóztunk már el alatta, vagy fotóztuk a Magas-Tátrából, ahogy teltkarcsú alakjára feszíti a felhőket, de többségünk még nem nézett szét a csúcsáról. (Na ezt most sem tettük :-) ) 2014.01.19.

zúz a mara

Az előrejelzés 70% -os eséllyel jelez csapadékot, de a gyenge szél és napos-felhős piktogram hatására útnak indulunk. Különben is gyanúsan méregetne a család, ha otthon töltenénk a vasárnapot. :-) A földrengést viszont nem jelzik előre, legalább van miről sztorizgatni...

A tavaszból indulunk a ~900m magasan fekvő Garamfőről, a piroson. Friss gomba, zöldelni kezdő rétek. A fejünk felett lévő ezer méteren aztán átmegyünk az igazi télbe. A távvezeték alatt válik normálissá a hó, bár az alsó réteg itt is olvad.
A lenyűgöző trafóháznál balra tartunk, direktbe a vízfolyás mentén.

trafó völgy
Így letérünk a piros jelzésről. Szerencsére a meredekebb részeken firnes a hó. Elérve a műutat, jelentősen változik az idő, sapka-sál. A gerincen ömlik át a köd, feltámad a szél is rendesen. Még látjuk pár pillanatra a Király-szikla köveit. Indulunk az úton, elérjük a zöld jelzés kikarózott felmenetelét.
De, a beszálló cipő miatt inkább a zúzmarás oszlopokkal szegélyezett utat választjuk. Lassan felveszünk minden ruhadarabot, a szél durvul.

Hosszúnak tűnő vándorlás után elérjük a kék, szintén karózott útját, amire, tekintet nélkül a cipő helyzetre, felvágunk balra. Végre így pont szemközt kapjuk a szelet, a látótávolság minimálisra csökken, kb. egy oszlopot látunk előre.

látótávolság

A hó firnes. Elfogynak a karók, de hősiesen tovább megyünk. Fent vagyunk az emlékműnél és az irányjelző táblánál, de a méteres zúzmara miatt semmit sem látunk belőlük. Látótávolság szintén nulla. Elindulunk valamerre.
a zemlékmű
a tábla

Hirtelen feltűnik egy kábel darab, keveset látunk belőle, legalább az irány mutatja, arra indulunk. A szél összevissza dobál, feltűnik az épület. Betántorgunk a szélvédett sarokba. (felmenet, bő két óra) A szinte idilli környezetben eszünk - iszunk - tanakodunk. Megérkeznek a többiek is, ők feljöttek a zöldön.
A toronyt csak tippeljük merre van, az emlékművet még tippelni sem tudjuk.:-)

asszem a torony
Elindulunk felé, és egymáson röhögünk, ahogy dobálgat a szél. Botladozunk, néha levegőt venni is kellemetlen. Rövid fotó, majd le, a mi feljöveteli utunkon.

Lefelé átmegyünk a Király-sziklához a zöldön.
A szél kisebb, de a köd-felhő hasonló. Felmegyünk két sziklakibúvásra, nyom nincs, jelzés is alig. A bozót sűrű, vizes, visszatérünk a trafóház felé, az autónkhoz.