2014. június 25., szerda

Tekerés a Rima, Fekete-Garam, és Köves-patak mentén

Végre, hosszas szervezőmunka után együtt tudtunk tekerni a Felvidéken. Ezt az utat tavaly tavasszal szemeltük ki, amikor a dobrocsi őserdő környékén barangoltunk. Többször is jártunk a környéken, s mivel nem egy kiemelt turistacélpont, ezért megjelenítésre méltónak gondoltuk.

alpesi idill


Az autót Rimakokava festői szépségű művháza előtt raktuk le. Egyébként a központi tér lényegesen hangulatosabb, idézi nagyobb települések szászos stílusú tereit. Kofola&cafe után elindultunk a Rima (Rimácska?) szűk völgyében.


pakolás

 A szűk völgyhöz, szűk, árnyékos út társul. A hegyek gyorsan zárulnak, az út minősége, normális, emelkedése nem számottevő. A forgalom elenyésző.

a Rima völgyében
Kokaváról gyorsan ki lehet érni, a völgy néha hirtelen kitárul és megcsodálhatjuk a szocialistarealista építészet tombolásának nyomait, némi brazilfocivb színvilággal fűszerezve :-).Viszont, a Rima egyre festőibb, a környezet pedig átalakul alpesi jellegűvé.

Utekác településrész
Elmaradnak a 'nagyobb' települések, tanyák tünedeznek fel és el, kinyílik a völgy. Havrilovo - nál járunk. Ez az utolsó több házas település a völgyben. Innen romlik az út minőség.
 


ezt a képet meg hogy csináltam?
Az út emelkedése az első, 10 kilométeren nagyon kényelmes, a másik tizes alatt szigorít. Persze itt sem nagyon, a hágó előtti szakaszon éri el a kb. 9%-os emelkedést. Az utolsó szakasz útminősége kiváló, előtte viszont van egy-két nagyon rossz betét.

az emelkedő alja
az emelkedő teteje
Találunk néhány csorgót a völgyben, de inkább csak végső megoldásként használhatóak ivásra. Kiérve a főútra 20km távot jelez az óránk, némi csokit veszünk magunkhoz. Terveink szerint a buszmegálló mögött érünk vissza Szikla településen keresztül.

buszmegálló a hágóban
 Egyelőre felfelé indulunk, pár km múlva felérünk a fennsíkra. (indulástól kb. 700m szint) Itt megtekintjük a múltkoriban kimaradt partizán emlékművet, majd hosszú felsőt kapunk, és elindulunk lefelé a Fekete-Garam irányába. Lefelé begurulunk a Kisbalogból induló erdei vasút állomására. Visszagurulunk Feketebalog felé, és utolérjük a vonatot.

Fekete-Garam völgyi kisvasút
 Feketebalog végénél lefordulunk a völgybe, és a Fekete-Garam valamint a sín között hajtunk tovább
egy, murvás úton.

Fbalog vége
 
murván
 Az út minősége 'montival' nem problémás, utcaival viszont óvatosan lehetne rajta mozogni. Vége felé kezd visszatérni az aszfalt is az útra, elérünk egy jelentősebb elágazót. Itt folyik össze a Fekete-Garam és a Köves-patak, felettük a magasban, pedig egy régi vasúti híd.
kicsit sötét de ott a vasútihíd
 

Újból hegynek fordulunk, egy döngölt murvás úton követjük a Köves-patakot. Nagyon jó az út minősége, így is marad 7 km-en keresztül, ahol aszfaltosra vált. Útközben rengetegen jönnek szembe, valamilyen rendezvény lehet.


Elérünk egy víztározót, ahol megejtjük az első komolyabb pihenőt és megesszük az összes kajánkat. Kissé merev tagokkal tekerünk tovább szemben, a nem csökkenő kerékpáros forgalommal. 




Majd találkozunk két záróautóval is akik villognak, integetnek. Lehet, hogy tényleg szembe megyünk? :-)


Még pár kanyar és nyílik a táj, legelők, barmok között hajtunk,  a bika mellett erősen taposva. :-) Végre elérjük Szikla falut, ahol találunk egy Kofola feliratot, füstölnek a fékek, begurulunk. A kofola mellé kerül, zöldbab leves is, süt a nap, zöld a fű, mosoly az arcon.

Szikla eleje


Még egy emelkedőt leküzdve visszaérünk a buszmegállóhoz. Bár eredetileg további, erdei terveink voltak az Ipoly forrás felé, de inkább visszatérünk a Rima völgyébe.

Megtett táv: 85 km
Menetidő: ~ 5h
Szintemelkedés: ~ 1100m
A képek telefonnal készültek, nagyrészt menet közben.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése