2012. december 23., vasárnap

Nagyszalóki-csúcs (2452m) a Kanalastorma-tótól, a nyugati gerincen

A Nagyszalóki-csúcs nem tartozik a kedvenc túráim közé, nem is jártam ott sokszor. Télen viszont élvezetes vegyes utak visznek fel a gerincre, melyek közül többet is végigjártunk. Ketten közülünk már jártak télen a Blásy-horhosban (2295m), ide térünk vissza, hogy a nyugati gerincen keresztül jussunk fel, a csúcsra.

alul középen a Blásy-horhos, felette a nyugati gerinc, fent a Nagyszalóki-csúcs

Négyen indultunk neki az útnak, ketten a turista úton, szemből közelítettek a csúcs felé, mi ketten pedig a Nagy-Tarpataki-völgybe indultunk elsőként, hogy a csúcs mögé jussunk. A jelölt úton a Kanalastorma-tó-ig mentünk, majd innen felvágtunk a katlanba.

Tulajdonképpen az autóban beszéltük volna meg, hogy hová megyünk. Felmerült, hogy a Nagy-Szalóki-gerincpúphoz felmászunk a völgy bal-felén található sziklákon, de nem hoztunk semmilyen falrajzot, ezért maradtunk a horhosnál. Ahogy a helyszínre értünk rögtön feladtuk a módszeresen megalapozott terveinket, és a jobb oldalon húzódó sziklás gerincre vágtunk fel.

alattunk a Kanalastorma-tó, indul a gerinc

A gerinc a Keleti-Szalóki-toronyra (2354m) vitt fel, s mint utóbb kiderült nagyon jó választás volt, az egész út legélvezetesebb, mászás szempontjából a 'legnehezebb' szakasza volt.

balra fent a Keleti-Szalóki-torony, és a hozzá futó gerinc

Menet közben döbbentünk rá, hogy a gerinc hosszabb mint gondoltuk. A kő stabil és száraz volt, egyes helyeken mászás nyomok is voltak, de nem volt túlzottan kijárt, lemászott. A nehézsége max. II+.

Közben volt néhány járóterep betét is, sőt kellet még lefelé is mászni. A csúcs alatti felszökést balról kerültük, majd viszonylag simább táblákon felvágtunk a csúcsra. Alattunk a Blásy-horhos, felette pedig a nyugati gerinc. A kilátás tökéletes volt, az idő már-már túl meleg, annak ellenére, hogy október 22. volt.

Némi pihenő után leereszkedtünk a horhosba, és nekivágtunk a gerincnek. Ez már jobban mászott volt nem kellett keresni az utat, bár néhány helyen elgondolkodtunk. Összességében valamivel könnyebb volt mint az előző szakasz.

az egyik torony

A következő pontokon haladtunk át: Hátsó-Szalóki-taraj (2336m), Hátsó-Kanalastorma-csorba (2281m), Elülső-Kanalastorma-csorba (2231m), Nagy-Szalóki-gerincpúp (2345m)

még csak az elején vagyunk

Nem számítottunk ekkora melegre ezért a vizünk elfogyott. De a nehezén már túl voltunk. Az utolsó szakasz szinte járótereppé szelídült. Végül 14:30-kor felértünk a csúcsra. Ekkor jelentek meg a többiek is, nem messze alattunk. Innen a már az ismert monoton úton visszatértünk az autóhoz.

itt kivehető a teljes útszakasz
Nagyon élvezetes, hosszú szép út. Jó idő esetén pazar kilátással. A mászásnál nem volt szükség kötélre (kb. II+).