2015. május 27., szerda

Magas-Tátra, Katlan-torony ( Certova-veza ) - 2009.08.21.

A Gerlach masszívumának K-i oldalán, a Karcsmar folyosó és a Felkai próba határolta, kb. 500m magas sziklapiramisának éK-i gerincén vezető utat, 1929-ben, lengyelek kis csoportja mászta, ami a kor mászóinak igazi kihívást jelenthetett. Hát, le a kalappal Előttük.

Reggel 6 óra volt mikor elindultunk Tátraszéplakról, a zöld turista úton, a Hosszú tó irányába. Két órányi gyaloglással értük el, a Sziléziai-házat, ahol egy csokira, meg hogy egy kicsit kifújjuk magunkat, megálltunk a szálló melletti tengerszem partján.

Gyönyörű az idő, csöndes, nyugodt minden, csak a tó felszínén gyöngéd szellő rajzolta, apró fodrok törik meg a tóban tükröződő békét. Ilyenkor az ember észrevétlen beleolvad az őt körülvevő természetbe. Mintha magába szippantaná. Egyé válik, érzi, hogy része ennek a csodálatos egésznek.
Gyermekzsivaj ébreszt emlékeztet arra, hogy mászni jöttünk, ideje tovább indulni. Az örökesőt elhagyva érünk föl, a virágos kertbe. Jobb oldalon a Gránátos sziklatűi merednek az égnek, jó néhány, szebbnél - szebb mászásra adva lehetőséget.

Balra, már a Felkai-próba jelzi, hogy nem járunk messze. Alig 40 perc séta után érjük el a Hosszú-tó türkiz vizét, melyet bal partján kerülve, a Karcsmar-folyosóból lefutó moréna lejtőn közelítjük meg az utunk beszállását, 15 perc.

Nem sokkal később, az első kötélhosszban haladunk fölfelé. Egy kicsit füves és törmelékes, de ahogy emelkedünk, egyre jobb lesz a terep. A második hosszban egy kellemetlenül dőlő felszökésen, jó biztosító helyre érünk. Könnyebb szakasz következik, ami végén a gerinc elvész egy falban. A fal alatt kényelmes standhely. Szép kilátással a környező hegyekre és az alattunk, a szikrázó napsütésben tündöklő gránitba foglalt drágakőre, a Hosszú-tóra.

Az előttünk álló fal, kompakt, szabályos repedéseivel, talán az út legszebb hossza. E hosszt leküzdve, könnyebb szakaszok következnek. Jobbra, a mellettünk futó Karcsmar-folyosóban, a télről ott maradt hó és jég hűtötte levegő segít elviselni, a tikkasztó augusztusi hőséget és segít, a haladásban. Úgy a 12.- 13. hossznál érjük el utunk végét. Még mászhatnánk tovább, de a fölöttünk erősen tagolt terepre és az eddigi gyönyörű mászásra való tekintettel úgy döntünk, nem megyünk tovább, nem ragaszkodunk a ’csúcs élményhez’. Balra a Felkai-próbán ereszkedünk le a turistaútra és még kb. 2 óra gyaloglással érjük el az autót.